Innovasjon i elektronikkbransjen
Den teknologiske utviklingen skjer i et rivende tempo. Digitaliseringen, sammen med økonomisk utvikling i folkerike land som Kina og India, har skapt et enormt marked for elektronikk på relativt kort tid. Dette gjelder spesielt i konsumentmarkedet, med produkter for husholdninger og privatpersoner. Men også industrien digitaliseres og automatiseres, så også her spiller elektroniske nyvinninger en stadig større rolle.
R&D som strategi
Innovasjon preger i stor grad hvilke trender som gjelder, og dermed også hvilke selskaper som topper salgsstatistikkene. R&D er ett av de viktigste, om ikke det viktigste satsingsområdet for all høyteknologiselskaper, og handler om å være først ute med – eller aller helst bestemme – de siste trendene.
Elektronikkselskaper vokser og dør ut etter såkalte innovasjons-sykluser, og her handler det om å kunne se hva som blir etterspurt i framtidens markeder. Kodak er kanskje det mest kjente eksemplet, og er nærmest blitt en klisjé i denne sammenhengen. De oppfant faktisk digitalt foto, men bestemte seg for å holde teknologien borte fra markedet fordi det var en direkte konkurrent til deres egne, analoge fotoruller. Deretter gikk det ikke lenge, og konkurrentene deres oppdaget samme teknologi. Og markedet? Fotografer – hobbyfotografer så vel som profesjonelle, elsket den nye teknologien. Og Kodak? De er så godt som historie i dag.
Fra nudler til smarttelefoner
Spesielt kjent på innovasjons-fronten er kanskje Samsung. Selskapet, som ble etablert i 1938 av Lee Byung-chull i byen Daego i Sør-Korea, startet opprinnelig innenfor matvareindustrien, med produksjon av nudler som sin hovedbeskjeftigelse. Etter Korea-krigen flyttet selskapet til Seoul, hvor det etter hvert utviklet seg ti et konglomerat som fokuserte på stadig mer høyteknologiske varer.
Selskapet utpeker seg i dag som enestående i sin evne til å omfavne ny teknologi, nye markeder og nye konsumentvaner.